Úspešná cesta firmy ALBIXON: Za všetkým bol sen

7. 5. 2018

Úspešná cesta firmy ALBIXON: Za všetkým bol sen

História spoločnosti ALBIXON začína v okamihu, keď si jeden z bratov Smetanových, budúcich majiteľov firmy, chcel splniť sen. V období po revolúcii v roku 1989, si chcel plniť sny asi každý. V tomto prípade však nešlo o sen o vlastnej firme a úspešnom podnikaní, ale o „obyčajnom“ vlastnom bazéne.

Pán Smetana si bazén naozaj objednal a nechal nainštalovať. Pozorne s bratom celý priebeh prác sledovali a nadobudli dojem, že ide o pomerne jednoduchú záležitosť. V tom sa síce nemýlili, ale keď zbadali výsledok, boli ním veľmi sklamaní. Firma, ktorá im bazén prišla realizovať, nebola až taká profesionálna, za akú sa vydávala. To bol ten správny impulz pre snaživých bratov Jaroslava a Libora Smetanovcov. Tí dovtedy úspešne spolupracovali pri výrobe nábytku, a preto im skrsol v hlave nový podnikateľský zámer. Smelý nápad im nedal spávať, a tak sa rozhodli v garáži rodičov vyrábať jedny z prvých bazénov v Československu! To, že sa dopyt po bazénoch Albistone®, kvalitných službách a poctivom prístupe k práci, neustále zvyšoval, viedlo k ich dobrému menu a prirodzenému rastu firmy. V súčasnej dobe je ALBIXON bazénovým špecialistom číslo jedna v Českej i Slovenskej republike, rovnako tak aj najväčším výrobcom bazénového zastrešenia v Európe a expanduje na ďalšie kontinenty. Čo stojí za ich enormným úspechom a ako podnikanie ovplyvnilo ich život? Bratia Smetanovci ako zohratý tím prezradili detaily ich začiatkov aj to, čo bolo pre nich v podnikaní najťažšie.

Aké boli vaše začiatky? S čím všetkým ste sa stretli a čo vám najviac pri štarte pomohlo?

Niektorí nás varovali, ale väčšinou nás známi a priatelia aj povzbudzovali. Mali sme nápad a šlo nám to. Mávli sme rukou nad dobre mienenými poznámkami o konkurencii a neľahkej situácii na trhu a vidíte – tak trochu bláznivá odvaha sa nám vyplatila. Bez nej by sme sa nedostali tam, kde sme. Hneď v prvom roku sme mali 70 zákaziek a v ďalšom roku 150. Od tej doby čísla rástli geometrickým radom a my s nimi.

Bolo od začiatku vašim cieľom vybudovať takúto veľkú firmu? Alebo to postupom času vyplynulo zo situácie?

Skôr to vyplynulo nejak samo. Raz, to bolo po pár rokoch nášho podnikania, sme na firemnom stretnutí povedali, že by sme chceli dosiahnuť počet asi 50 zamestnancov a stačilo by to. Boli sme však jemne upozornení, že to pôjde dosť ťažko, keď je nás už stovka. Naozaj nás to prekvapilo. Vnímali sme, že rastieme. Uvedomili sme si, že hoci všetkých našich ľudí poznáme po mene a sme s nimi v blízkom kontakte, nedochádza nám, koľkí už s nami spolupracujú. Počas sezóny u nás pracuje až 500 ľudí a s mnohými spolupracujeme dlhodobo aj mimo tých najrušnejších období. Dúfam, že so všetkými máme stále taký blízky vzťah ako keď sme začínali. Rozrastajú sa nielen sortimentom, ale aj nadväzujúcim servisom a službami, takže nás bude zrejme ešte trochu pribúdať. Navyše sme sa teraz pozreli aj iným smerom. Aby ste zvládli takýto náročný životný štýl, jednoducho potrebujete byť fit. V rámci vymýšľania zdravšieho jedálnička sme objavili goji. Túto zázračnú "čínsku brusnicu" dnes dovážame zo starostlivo overených zdrojov. Ako pre seba, tak pre zákazníkov.

Vaša spoločnosť sa najprv volala Albion. Prečo ste jej meno zmenili?

Názov Albion sa nám páčil a dlho sme s ním boli spokojní. Avšak, je to starý názov pre Anglicko, často býva používaný a začali sme mať postupom času problém, že si nás ľudia plietli so spoločnosťami zaoberajúcimi sa niečím celkom iným. Začali sme mať aj problémy pri získavaní internetových domén a tak ďalej. Dlho sme s pomocou našich zamestnancov vymýšľali nový názov, ale nakoniec sme jednoducho pridali x a vznikol ALBIXON. Názov sa nám páči. Uvažovali sme aj o zmene grafiky a farebnosti loga, no stačilo trochu upraviť pôvodné a stále skvelo funguje.

Ktoré okamihy či nápady považujete za dôležité?

Takých okamihov bolo niekoľko. Asi najdôležitejšie bolo, keď sme prišli s inováciou spôsobu, akým dodávame a prepravujeme bazénové zastrešenie. Inšpirovali sme sa u známeho výrobcu nábytku a naše veci sme začali baliť do boxov s tým, že do konečnej podoby sa zloží až na mieste. Môžeme tak prepraviť naraz viac boxov, znižujú sa nám náklady a ušetríme skladovacie miesto. Konkurenčné firmy to od nás často kopírujú. Veľkú zmenu priniesol aj prechod z čisto zákazkovej výroby na typovú produkciu. Zlomovým okamihom určite bolo, keď sme kúpili areál bývalého ČKD Hořovice a zriadili tu našu práškovú lakovňu, ktorá je najväčšou svojho druhu v strednej Európe. Lakovňa pracuje z 80% pre nás a zvyšných 20% tvorí zákazky iných firiem. Pracujeme nonstop, 24 hodín denne, 7 dní v týždni.

Bratři Smetanovi

Jaroslav Smetana našiel záľubu nielen v svojej práci, ale aj v zdravej výžive a poľovníctve. Môže sa pochváliť zbierkou exotických trofejí – napr. ľadového medveďa či leva. Miluje aj cestovanie, ale na prvom mieste je, samozrejme, jeho rodina.

Libor Smetana patrí k vášnivým rybárom, rád jazdí s priateľmi na rybačku v Nórsku. Okrem toho si rád vychutná dobré jedlo, šport a cestovanie. Zo všetkého najradšej ale trávi čas so svojou rodinou.

Jaroslav a Libor Smetanovi aktivně sledují všechny divize ALBIXONu

Aké obdobie pre vás bolo najzložitejšie?

Náročný je každý deň a už niekoľkokrát sme mali pocit, že toho máme dosť. Nie je to ale také jednoduché. Firma je ako večné dieťa a možno by sme si chvíľu oddýchli, ale potom by nám to všetko začalo chýbať.

Líši sa nejako výrazne tuzemský a zahraničný trh? V čom asi najviac?

Rozhodne sa líšia. Najmä v tom, aké vlastnosti a parametre zákazníci považujú za dôležité. V každej krajine propagujeme naše výrobky trochu inak. V prípade zastrešenia zdôrazňujeme v Európe energetické úspory a ochranu pred nečistotami. Ale napríklad na juhu USA, kde je iné podnebie, nemusia zákazníci riešiť vykurovanie bazénu, ale kladú veľký dôraz na iné funkcie. Napríklad na prevenciu pádu dieťaťa do bazénu a ochranu pred hmyzom. V Nemecku sú zákazníci zase extrémne nároční na kvalitu prevedenia, čo nám paradoxne veľmi uľahčuje situáciu. Všetky naše produkty vyrábame v rovnako vysokej kvalite ako pre Nemecko, takže nemáme starosti s rôznou kvalitou pre rôzne trhy a všetci sú spokojní.

Zastrešenie bazénu Casablanca Flat

Aké sú vaše ďalšie méty?

Stále expandujeme do sveta. V súčasnej dobe sme etablovaní v 95 krajinách. Sústredíme sa hlavne na Nemecko, Rakúsko a Francúzsko. Za veľký úspech považujeme, že fungujeme aj v USA a Kanade. Všetky naše výrobky si môžete prezrieť v našom showroome v Prahe - Malej Chuchle.

Čo vám do života firma priniesla? Čo by ste poradili všetkým začínajúcim podnikateľom, ktorí by chceli dosiahnuť rovnaký úspech?

Podnikanie nám prinieslo veľa bezsenných nocí, ale aj radosti a neoceniteľné skúsenosti. Začať s podnikaním, a najmä s originálnou výrobou, nebolo nikdy jednoduché a v dnešnej dobe je to možno ešte zložitejšie kvôli narastajúcej povinnej administratíve a rôznym vyhláškam a obmedzeniam. Bohužiaľ, v tom to majú podnikatelia v Českej republike naozaj ťažké. Pokiaľ však máte chuť, energiu a jasnú víziu, potom je to úžasné dobrodružstvo a všetky prekážky sa dajú prekonať. Tiež je dôležité veci vyrábať tak, ako by ste ich chceli pre seba.

Zpět

Na zlepšenie našich služieb používáme cookies. O ich používaní a možnostiach nastavenia sa môžete informovať bližšie tu.